Differentiatiemodel 5 - hele taken
Differentiatie kan ook worden toegepast door te werken met hele taken (F. Janssen, 2004). In veel gevallen worden reguliere lessen opgebouwd aan de hand van deeltaken waarmee naar een eindtaak of eindresultaat gewerkt. Door deze manier van werken om te draaien kan er ook differentiatie plaatsvinden.
Reguliere opbouw
Opbouw reguliere lessen | Wie doen er mee? |
---|---|
Les 1: deeltaak 1 | Alle leerlingen (wellicht in groepen) |
Les 2: deeltaak 2 | Alle leerlingen (wellicht in groepen) |
Les 3: deeltaak 3 | Alle leerlingen (wellicht in groepen) |
Les 4: deeltaak 4 | Alle leerlingen (wellicht in groepen) |
Les 5: hulp naar behoefte | Geselecteerde leerlingen |
Les 6: eindtaak |
Wanneer een docent aan de begin van een termijn een hele taak introduceert kan er gemakkelijk op verschillende wijzen en niveaus gewerkt worden. De leerlingen kunnen bij de uitwerking hulp naar behoefte ontvangen: aanpaksuggestie en strategieën, vereenvoudigde uitleg, extra uitleg, verlengde instructie, begeleide inoefening of voorbereidende deeltaken.
Omgedraaide opbouw
Omgedraaide lesopbouw | Wie doen er mee? |
---|---|
Les 1: uitleg gehele taak | Alle leerlingen |
Les 2: hulp naar behoefte | Geselecteerde leerlingen |
Les 3: uitleg deeltaak | Geselecteerde leerlingen |
Les 4: uitleg deeltaak | Geselecteerde leerlingen |
Les 5: uitleg deeltaak | Geselecteerde leerlingen |
Les 6: eindtaak |