Meervoudige intelligenties van Gardner
Gardner constateerde een aantal systemen van intelligentie in onze hersenen die los van elkaar functioneren. Hij ziet intelligentie als iets wat bestaat uit minstens acht zelfstandige functies; muzikaal-ritmische intelligentie, logisch-mathematische intelligentie, verbaal-linguïstische intelligentie, visueel-ruimtelijke intelligentie, natuurgerichte intelligentie, lichamelijk-kinesthetische intelligentie, interpersoonlijke intelligentie en interpersoonlijke intelligentie. Gardner stelt dat er bij ieder mens meerdere intelligenties aanwezig zijn en dat iedereen over zijn eigen unieke mix van intelligenties beschikt. De ene persoon is meer visueel en ruimtelijk ingesteld terwijl een ander meer beschikt over verbale en logische intelligenties. Door rekening te houden met deze verschillende vormen van intelligentie en aanknopingspunten binnen lessen te bieden, kunnen meerdere leerlingen bereikt worden (Ebbens & Ettekhoven, 2016).
Er kan rekening gehouden worden met de verschillende intelligenties door veelzijdig les te geven met gevarieerde werkvormen en verwerkingsopdrachten.
Van Berben (2014) benoemt de volgende passende voorbeeldopdrachten bij de verschillende intelligenties:
Intelligentie | Voorbeeldopdracht |
---|---|
Verbaal-linguïstisch | Een opstel of samenvatting schrijven, presentatie geven, verwoorden |
Logisch-mathematisch | Een schema opstellen, lesstof ordenen |
Visueel ruimtelijk | Tekening maken, collage/poster maken, video maken |
Muzikaal ritmisch | Lied of rap maken bij lesstof, video over lesstof bekijken, ezelsbruggen ontdekken |
Lichamelijk-kinesthetisch | Uitbeelden, vlog opnemen |
Naturalistich | Bestuderen literatuur, beredeneren |
Intraperoonlijk/interperoonlijk | Interview afnemen, gesprekken voeren met docent/medeleerlingen, groepswerk |